Adreswijziging naar het buitenland (enkel Belgen)

Inwoners van de gemeente die zich in het buitenland willen vestigen moeten hun adreswijziging naar het buitenland op de dienst Burgerzaken melden. U krijgt dan een document (model 8) waarmee u zich op de ambassade of consulaat van de nieuwe woonplaats moet aanbieden.

Procedure

Er zijn verschillende manieren om uw adreswijziging door te geven:

  • U kunt de adreswijziging via het e-loket melden.
  • U kunt langsgaan, op afspraak, bij de dienst Burgerzaken.

Meebrengen

U brengt uw identiteitskaart, uw pincode en het nieuwe adres in het buitenland mee.

Bovendien brengt u als bewijs een document mee dat uw permanent verblijf in het buitenland aantoont, bijvoorbeeld een huurcontract, een aankoopakte van een woning, een werkgeversattest, een attest van inschrijving in een onderwijsinstelling, ... 
Zonder dit bewijs kunnen wij u niet afschrijven naar het buitenland en kan het adres op de identiteitskaart ook niet gewijzigd worden.

Alle gezinsleden die mee verhuizen moeten zich persoonlijk aanbieden. Het nieuwe adres wordt dan onmiddellijk op de elektronische identiteitskaart geregistreerd.

Indien u niet de Belgische nationaliteit heeft, dient u een afspraak te maken met de dienst Burgerzaken.

Bedrag

Een adreswijziging naar het buitenland is kosteloos.

Online aanvragen

Contactinformatie

  • Dienst Burgerzaken

    Administratief Centrum

    Dr. V. De Walsplein 30
    3070 Kortenberg

    Openingsuren

    • Vandaag Balie geopend, uitsluitend op afspraak (niet op zondag) - bel (niet in het weekend) naar 02 755 30 70 om een afspraak te maken
    • Morgen Balie geopend, uitsluitend op afspraak (niet op zondag) - bel (niet in het weekend) naar 02 755 30 70 om een afspraak te maken
    Alle openingsuren