Inventarissen van leegstaande en verwaarloosde woningen en gebouwen
Op deze pagina
Inhoud
Leegstand en verwaarlozing van woningen en gebouwen opsporen, registreren en aanpakken is een gemeentelijke bevoegdheid. Gemeenten hebben een ruime vrijheid om te bepalen of en hoe ze leegstand en verwaarlozing bestrijden, maar er zijn enkele basisvoorwaarden die voor alle gemeenten van het Vlaams Gewest hetzelfde zijn.
Gemeente Kortenberg neemt de woningen en gebouwen op in een gemeentelijk register of inventaris. Gemeente Kortenberg legt een belasting op bij leegstand of verwaarlozing.
Voorwaarden
Leegstand
Eigenaars worden aangeschreven voor leegstand als de woning of het gebouw gedurende een periode van 12 opeenvolgende maanden niet gebruikt wordt overeenkomstig de functie. Zij kunnen binnen de 30 dagen na ontvangst van de administratieve akte in beroep gaan tegen deze opname. Zie 'Beroep tegen de opname in het leegstandsregister - Aanvraagformulier' onderaan deze pagina.
Verwaarlozing
De woningen die voldoen aan de wettelijke criteria om beschouwd te worden als 'verwaarloosd' worden in een inventaris opgenomen.
Procedure
Leegstand
Welke gegevens worden er opgenomen in het leegstandsregister?
Het adres van het gebouw of de woning.
De kadastrale (officiële) gegevens.
Wie er eigenaar is (zakelijk gerechtigden).
Het nummer en de datum van de officiële vaststelling (administratieve akte).
Hoe wordt bepaald of iets leegstaat?
Door zichtbare tekenen van leegstand zoals:
Geen inschrijving in het bevolkingsregister.
Gebouw wordt niet conform de functie gebruikt.
Woning staat al langer dan 12 maanden 'te koop' of 'te huur'.
Geen nutsvoorzieningen gekend.
Brievenbus zit vol of is lange tijd ongebruikt.
Verwaarloosde tuin of buitenkant.
Ramen of rolluiken langdurig dicht.
Toegang is geblokkeerd of verzegeld.
Lage activiteit voor een handelszaak.
Gebouw is nauwelijks of niet bemeubeld.
Vermoeden van enkel papieren domicilieadres.
Als die situatie minstens 12 maanden aanhoudt
Registratie in het leegstandsregister
Een leegstand wordt vastgelegd via een administratieve akte (met foto's en verslag).
De datum van deze akte is de officiële opnamedatum in het register.
De eigenaar wordt hierover schriftelijk op de hoogte gebracht via aangetekende post.
Vrijstelling aanvragen
Altijd voor de verjaringsdatum van de leegstandsakte
beveiligd verzenden gericht aan het college burgemeester en schepenen
aangetekend
tegen afgiftebewijs
of digitaal via het aanvraagformulier
Termijn van de beslissing: 90 dagen
Een vrijstelling kan door één zakelijk gerechtigde aangevraagd worden en geldt vervolgens voor al de zakelijk gerechtigden.
Steeds aanvragen vóór de verjaringsdatum. Opgelet: de verantwoordelijkheid hiervan ligt bij de houder van het zakelijk recht.
Toegekende vrijstellingen uit voorgaande regelementen blijven geldig voor de duurtijd van de vrijstelling.
Twee soorten vrijstellingen: persoonsgebonden en objectgebonden
Een goedgekeurd onteigeningsplan
Termijn onbeperkt
Het pand is onbewoonbaar door schade veroorzaakt door natuurrampen
Termijn maximaal drie jaar
Het pand is opgenomen op de inventaris bouwkundig erfgoed en er loopt een renovatiepremiedossier
Termijn voor de looptijd van het renovatiepremiedossier
Er loopt een strafrechtelijk dossier
Termijn maximaal twee jaar na de aanvang van de onmogelijkheid tot daadwerkelijk gebruik.
Er is een goedgekeurde omgevingsvergunning voor renovatie of sloop
Termijn drie jaar, geldend vanaf de datum van goedkeuring en eenmalig verlengbaar voor twee jaar
Er wordt gerenoveerd zonder omgevingsvergunning (zware bewijslast)
Termijn één jaar en maximaal twee keer verlengbaar
Voorzie volgende zaken:
Plan of foto’s van de bestaande situatie (vóór de renovatie)
Plan of foto’s van de nieuwe situatie (na de renovatiewerken)
Overzicht van de geplande werken
Getekende offertes of facturen
Tijdsschema
Goedkeuring door andere zakelijk gerechtigden (indien van toepassing)
Een verlenging moet steeds aangevraagd worden vóór de verjaringsdatum. Deze verlenging wordt niet automatisch goedgekeurd.
Het pand wordt gehuurd en gerenoveerd door de gemeente of haar sociale partner
Termijn maximaal vijf jaar
Drie jaar en maximaal twee jaar aansluitend verlengbaar
Het pand is onderdeel van sociaal beheersrecht
Termijn onbeperkt
Het pand is onderdeel van een contract huurcompensatie
Termijn voor de duur van het lopende contract
Er loopt een beroepsprocedure tegen een goedgekeurde omgevingsvergunning
Termijn wordt verlengd met de looptijd van de beroepsprocedure
De handelingsbekwaamheid van de belastingplichtige is beperkt door een gerechtelijke procedure
Maximale termijn twee jaar
Je bent een nieuwe eigenaar
Maximaal twee jaar
Niet van toepassing op:
Vennootschappen gelinkt aan de vorige zakelijk gerechtigde
Vzw’s gelinkt aan de vorige zakelijk gerechtigde
Overdrachten volgend uit fusies, splitsingen of overdrachten van titels
De belastingplichtige bevindt zich in een erkende ouderenvoorziening
Maximale termijn twee jaar
De belastingplichtige bevindt zich in een psychiatrische instelling voor een langdurige behandeling (minimum één jaar)
Maximale termijn drie jaar
Eerste aanvraag: twee jaar, vervolgens éénmalig met één jaar verlengbaar
Verwaarlozing
Welke gegevens worden er opgenomen in het register van verwaarloosde woningen en gebouwen?
Het adres van het gebouw of de woning.
De kadastrale (officiële) gegevens.
Wie er eigenaar is (zakelijk gerechtigden).
Het nummer en de datum van de officiële vaststelling (administratieve akte).
Hoe wordt bepaald of iets verwaarloosd is?
Een technisch verslag geeft punten op basis van uiterlijke staat.
Hoe slechter de staat, hoe meer punten.
Vanaf 15 punten wordt een gebouw officieel als verwaarloosd beschouwd.
Registratie in het register van verwaarloosde woningen en gebouwen
Vanaf de 12de maand na de datum van de administratieve akte gelden de bijhorende belastingen.
Staat een woning in het leegstandsregister en is de woning verwaarloosd kan deze op beide registers genoteerd staan,
Via een aangetekende zending ontvang je het volgende:
De administratieve akte
Het technisch verslag
De begeleidende brief
Informatie over hoe je bezwaar kunt aantekenen
Informatie over hoe je een schrapping uit het register kunt aanvragen
Bezwaar aantekenen tegen opname in het register
Jij of je raadsman moet binnen de 30 dagen bezwaar aantekenen.
Dit moet schriftelijk en aangetekend gebeuren.
Je bezwaarschrift moet bevatten:
Een duidelijke motivatie conform het reglement
Je naam en adres
Het adres van het gebouw
Het nummer van de administratieve akte
Verwijdering uit het register van verwaarloosde woningen en gebouwen
Een woning of gebouw moet hersteld of afgebroken zijn.
U moet deze schrapping aanvragen.
Beroep tegen weigering tot schrapping uit het register
Als je woning niet uit het register wordt geschrapt:
Je mag beroep indienen bij het gemeentebestuur.
Dit moet gebeuren binnen 30 dagen na ontvangst van de beslissing.
Het beroep moet:
Duidelijk en gemotiveerd zijn.
Aangetekend verstuurd worden.
Volgende info bevatten:
Je naam en adres
Adres van het betrokken pand
De beslissing van weigering
Belangrijke punten:
Je mag je laten vertegenwoordigen (door een advocaat of gemachtigde).
De gemeente onderzoekt of het beroep geldig en inhoudelijk gegrond is.
Binnen 90 dagen ontvang je een beslissing.
Vrijstelling aanvragen
Mogelijke vrijstellingen
Er een goedgekeurd onteigeningsplan
Het gebouw is verwoest of zwaar beschadigd (bijvoorbeeld door brand, explosie, ramp)
Maximum vrijstelling van drie jaar mogelijk.
Je bent minder dan twee jaar eigenaar van het gebouw
Vrijstelling van maximaal twee jaar (tenzij je het pand overnam van een verbonden persoon of vennootschap).
Opschorting van de belasting (tijdelijke pauze)
Je kunt opschorting van de belasting aanvragen als:
Je gaat renoveren of slopen
Moet blijken uit een concreet renovatieplan.
Maximaal drie jaar.
Je hebt een bouw- of sloopvergunning
Maximaal vijf jaar opschorting
Je hebt meerdere panden die je tegelijk renoveert
Maximaal vier jaar opschorting.
Kosten
Zolang een woning in het leegstandsregister of in het register voor verwaarloosde woningen en gebouwen staat, ben je belasting verschuldigd.
Het eerste jaar
1500 euro voor een gebouw/woning
500 euro voor een kamer
1000 euro voor niet bovengenoemde
Het tweede jaar
1700 euro voor een gebouw/woning
700 euro voor een kamer
1200 euro voor niet bovengenoemde
Het derde jaar
1900 euro voor een gebouw/woning
900 euro voor een kamer
1400 euro voor niet bovengenoemde
Als het gebouw of de woning een vierde termijn (en elke volgende termijn van twaalf opeenvolgende maanden) in het leegstandsregister is opgenomen, worden de bedragen van de derde termijn gehanteerd.
Uitzonderingen
In sommige gevallen kan je als eigenaar een vrijstelling aanvragen. Zie de procedure.
Regelgeving
Formulieren
Gerelateerde items
Contact
Contact
Dienst Omgeving
- Adres
- Administratief Centrum Gebouw A Dr. V. De Walsplein 30 , 3070 Kortenberg
- Bel ons
- Mail ons
