Gedaan met laden. U bevindt zich op: Sabam en de billijke vergoeding

Sabam en de billijke vergoeding

Hebt u een zaak waar klanten komen en speelt u er muziek (radio, cd's of andere), dan bent u verplicht om naast een vergoeding die u aan Sabam betaalt, ook een Billijke vergoeding te betalen.

Sabam

U speelt muziek op de werkvloer, in uw zaak of tijdens uw evenement? Dan maakt u gebruik van het (inter)nationale repertoire van Sabam, de Belgische vereniging voor auteurs, componisten en uitgevers. U hebt daarvoor een licentie nodig. In ruil mag u vrij gebruik maken van hun repertoire.

De vergoeding die u daarvoor betaalt, is het auteursrecht. Sabam verdeelt deze rechten aan haar auteurs, componisten en uitgevers, die op deze manier een eerlijke vergoeding ontvangen voor het gebruik van hun werken.

De Billijke vergoeding

Terwijl Sabam de rechten van auteurs beschermt, is de Billijke Vergoeding bestemd voor de producenten en uitvoerende artiesten van muziek die u afspeelt in uw zaak of tijdens uw evenement.

De Billijke Vergoeding wordt geïnd door Honebel (voor de horecasector) en door Outsourcing Partners (voor andere sectoren, lokale radio’s en tijdelijke evenementen). Zij doen dit in opdracht van PlayRight en SIMIM, die respectievelijk de uitvoerende kunstenaars/artiesten en de muziekproducenten vertegenwoordigen. Zij verdelen deze Billijke Vergoeding vervolgens aan de leden die zij vertegenwoordigen.

Eén licentieaanvraag via Unisono

Unisono (opent in nieuw venster)is een platform opgericht door Sabam, PlayRight en SIMM. Via Unisono kunt u zowel Sabam als de Billijke vergoeding regelen via één licentieaanvraag. Verder biedt Unisono een tarievensimulator aan. U kunt ook de status van uw dossier(s) in real-time opvolgen en u hebt een zicht op hoe de vergoeding verdeeld wordt over de verschillende partijen.

Vragen of klachten

  • Hebt u een vraag voor Sabam? Raadpleeg dan zeker de lijst van veelgestelde vragen(opent in nieuw venster). Vindt u geen antwoord op uw vraag? Contacteer Sabam dan via het contactformulier(opent in nieuw venster).
  • Hebt u een vraag of klacht over deze materie, dan spreekt u best eerst de organisatie aan waarvan u een vraag tot betaling kreeg.
  • Bent u niet tevreden of denkt u dat deze organisaties misschien niet correct handelen? Dan kunt u terecht bij de controledienst voor beheersvennootschappen van de Federale Overheidsdienst Economie, KMO, Middenstand en Consumenten.