Toegang tot bestuursdocumenten

Inhoud

Als burger hebt je het recht om bestuursdocumenten bij de overheid in te kijken, er een kopie van te ontvangen en er uitleg over te krijgen. Dit valt onder de openbaarheid van bestuur.

Voorwaarden

Iedereen kan een bestuursdocument opvragen: natuurlijke personen, rechtspersonen en overheden.

Als het gaat om informatie van persoonlijke aard, moet je aantonen dat je rechtstreeks en persoonlijk in jouw rechtssituatie geraakt wordt. Voor alle andere bestuursdocumenten hoef je geen belang aan te tonen.

Procedure

Je kan bestuursdocumenten opvragen door een e-mail of brief te sturen naar de overheidsinstantie die het bestuursdocument bezit, of via een webformulier als dat beschikbaar is. Bestuursdocumenten telefonisch aanvragen is niet mogelijk.

Vermeld in jouw aanvraag:

  • over welke bestuursdocumenten het gaat (omschrijf het document zo exact mogelijk)

  • wat je precies wilt:

    • inzage van de documenten

    • uitleg bij de documenten

    • een kopie of afschrift van de documenten.

  • jouw naam en postadres. De vermelding van alleen jouw e-mailadres is onvoldoende.

  • Als het gaat om informatie van persoonlijke aard, moet je aantonen dat je rechtstreeks en persoonlijk in jouw rechtssituatie geraakt wordt. Voor alle andere bestuursdocumenten hoef je geen belang aan te tonen.

Lees meer over het verdere verloop van de procedure.

Om inzage te krijgen in een bepaald document van Gemeente Kortenberg (inclusief het Welzijnshuis) kan je je wenden tot de algemeen directeur. Vul hiertoe het online aanvraagformulier in.

Een groot aantal documenten kan je direct raadplegen via de website van Gemeente Kortenberg: agenda's en verslagen van de gemeenteraad, van gemeenteraadscommissies of van de raad voor maatschappelijk welzijn, verslagen van adviesraden, beleidsdocumenten, reglementen en verordeningen en openbare onderzoeken.

Uitzonderingen

De overheidsinstantie moet je toegang geven tot alle bestuursdocumenten die je opvraagt, behalve als:

  1. Het om een document gaat dat nog onvolledig is of nog niet afgewerkt.
  2. Het om een toekomstig document gaat (dat dus nog niet bestaat op het moment van jouw aanvraag).
  3. Een aanvrager kan ook geen documenten opvragen die fysiek vernietigd zijn, volgens de richtlijnen van het Archiefdecreet.
  4. Het om interne communicatie gaat waarbij het belang van de overheid om zijn interne communicatie af te schermen, zwaarder doorweegt dan het algemene belang dat gediend is met openbaarmaking.
  5. Jouw vraag vereist dat de overheidsinstantie gegevens verzamelt uit dossiers om een nieuw document op te maken.
  6. Jouw vraag vereist dat de overheidsinstantie informatie verwerkt of analyseert.
  7. Jouw vraag vereist dat de overheidsinstantie bijkomende uitleg toevoegt aan een document.
  8. Jouw vraag vereist dat de overheidsdienst een samenvatting maakt van een omvangrijk dossier.
  9. Jouw vraag te vaag geformuleerd is, ook na een verzoek tot herformulering.
  10. Jouw vraag duidelijk onredelijk is.

Daarnaast zijn er nog uitzonderingen die enkel gelden voor dossiers met een specifieke inhoud.

Regelgeving

Bestuursdecreet van 07.12.2018 (Titel II - Hoofdstuk 3. Toegang tot bestuursdocumenten)

Meer info

Iedereen kan een bestuursdocument opvragen: natuurlijke personen, rechtspersonen en overheden.

Alle informatie die de overheid heeft, kan je opvragen. De definitie van een bestuursdocument is dan ook ruim: alle informatie, ongeacht de drager ervan, die in het bezit is van een overheidsinstantie (informatie op papier, digitale informatie of audiovisuele informatie). Voorbeelden zijn:

  • schriftelijke documenten zoals beleidsnota’s, notulen van vergaderingen, omzendbrieven, contracten, vergunningen, e-mails…
  • statistieken en databestanden
  • foto’s, beeldopnamen en audiobestanden.

Ook documenten en bestanden die afkomstig zijn van particulieren, organisaties of andere overheden, komen in aanmerking. Het moet daarbij niet noodzakelijk gaan over informatie die tot een beslissing heeft geleid.

Voor bepaalde bestuursdocumenten gelden wel uitzonderingen op openbaarheid, bijvoorbeeld als het belang van de openbaarheid niet opweegt tegen de geheimhoudingsverplichting of de bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Contact

Contact

Algemeen directeur

Adres
Administratief Centrum Gebouw A Dr. V. De Walsplein 30 , 3070 Kortenberg
Bel ons
Reactie op je e-mail binnen de twee werkdagen
9 - 12 Op afspraak
9 - 12 Telefonisch bereikbaar
Bijkomende sluiting tijdens de namiddag voorafgaand aan kerstavond