Uittreksel uit het bevolkingsregister

Inhoud

Een uittreksel uit het bevolkingsregister bevestigt dat een inwoner is ingeschreven in het bevolkingsregister.

Het attest bevat een aantal persoonlijke gegevens zoals:

  • naam en voornamen
  • datum en plaats van geboorte
  • rijksregisternummer
  • de woonplaats
  • burgerlijke staat
  • beroep
  • nationaliteit
  • de datum sinds wanneer je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van jouw gemeente.

Voorwaarden

De volgende partijen kunnen het uittreksel met betrekking tot jezelf aanvragen:

  • jezelf
  • jouw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
  • derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
  • een derde persoon op voorwaarde dat die in het bezit is van een volmacht en de identiteitskaart (of kopie ervan) van de aanvrager.

Bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat kunnen de informatie zelf opvragen uit het Rijksregister.

Bewijs

Als je het uittreksel zelf ophaalt:

  • jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.

Als je het uittreksel voor iemand anders aanvraagt:

  • een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart

  • jouw eigen identiteitskaart.

Procedure

Je kunt het uittreksel uit het bevolkingsregister opvragen bij jouw gemeente.

Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID) of een andere digitale sleutel, kan je het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken:

Anderen kunnen het uittreksel enkel aan het loket van de dienst Burgerzaken aanvragen.

Kosten

Als je het uittreksel uit het bevolkingsregister digitaal aanvraagt is het gratis. Als je naar het loket komt om het aan te vragen, kost het 1,50 euro.

Contact

Contact

Dienst Burgerzaken

Adres
Administratief Centrum Gebouw A Dr. V. De Walsplein 30 , 3070 Kortenberg
Bel ons
Reactie op je e-mail binnen de twee werkdagen
9 - 12 Op afspraak
9 - 12 Telefonisch bereikbaar
Bijkomende sluiting tijdens de namiddag voorafgaand aan kerstavond