Invoering geregistreerd kassasysteem horeca in 2015

De verplichte invoering van het geregistreerde kassasysteem (GKS) in de horecasector gaat van start op 01.01.2015.
De exploitant van een inrichting waar regelmatig restaurant- en/of cateringdiensten worden verricht, moet kastickets uitreiken met behulp van een geregistreerd kassasysteem voor alle handelingen die hij in de uitoefening van zijn horeca-activiteit verricht (artikel 21bis, § 1, eerste lid, van het koninklijk besluit nr. 1).

Om na te gaan of dit voor u van toepassing is, past u, voor elke inrichting afzonderlijk, de 10%­ regel toe:

omzet (excl. btw) van uw restaurant- en cateringdiensten x 100 = … %
totale omzet (excl. btw) van uw horeca-activiteiten

Het resultaat van de berekening is 10% of meer?

1. Registreer ten laatste op 28.02.2015 online al uw inrichtingen in kwestie als 'GKS-gebruiker' en dat via de webtoepassing. U ontvangt onmiddellijk, per inrichting, een uiterlijke datum waarop een GKS geïnstalleerd en actief moet zijn in deze inrichting.

2. Eens geregistreerd zal de leverancier van uw kassa het volgende online registreren:

  • het serienummer van de kassa en de Fiscale Data Module (FOM - black box)
  • de (geplande) leveringsdatum

3. Bij levering/installatie van de kassa en/of de FOM controleert u of de door uw leverancier geregistreerde serienummers correct zijn. Is dat het geval, dan koppelt u via dezelfde webtoepassing de kassa aan de FOM.

4. Vraag, na de online koppeling van de GKS-onderdelen, via dezelfde webtoepassing uw VAT Signing Card (VSC) aan. Reken op 8 werkdagen tussen de aanvraag en de ontvangst per post van die VSC-kaart.

5. Neem uw GKS in gebruik door de VSC-kaart in de FOM te schuiven en te activeren.

Alle   registraties   verlopen   online.   Uw   elektronische   identiteitskaart   (e-10)   geeft   u toegang tot de GKS-toepassing op de internetsite van de FOO Financiën. Om u probleemloos te registreren, moet het volgende in orde zijn:

  • uw e-ID en uw pincode
  • de houder van de e-ID moet in de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO) geregistreerd zijn als wettelijke vertegenwoordiger van uw onderneming
  • de inrichting waarvoor u een GKS wenst te registreren moet als vestigingseenheid in de KBO geregistreerd zijn

Regel eventuele aanpassingen in de KBO via uw ondernemingsloket vóór de GKS-registratie. Hou er rekening mee dat er tijd verloopt tussen de aanvraag tot wijziging van gegevens in de KBO en de opname ervan in de KBO.

Onderneem tijdig de nodige stappen zodat de wachttijden tussen de verschillende etappes geen probleem opleveren. Zo vermijdt u dat u op 31.12.2015 geen actief GKS zou hebben, wat zou betekenen dat u de wet overtreedt.

Vanaf het kwartaal dat volgt op de activering van het GKS in uw inrichting heeft u recht op de ondersteuningsmaatregelen. Ook als het GKS voor u géén verplichting is, komt u door de vrijwillige ingebruikname van het systeem in aanmerking voor die ondersteuningsmaatregelen, en dat vanaf het kwartaal dat volgt op de activering van het GKS in uw zaak.

Het resultaat van de berekening is minder dan 10%?

U bent er niet toe gehouden kastickets van een GKS uit te reiken. U moet echter wel papieren btw­ bonnetjes uitreiken voor de verschafte restaurant- en cateringdiensten of u kan ervoor opteren vrijwillig een GKS te installeren.

Behoudens beperkte uitzonderingen vervallen alle vergunningen voor oude kassasystemen van aanschrijving nr. 6/1999 en van beslissing nr. E.T. 103.592 vanaf 01.01.2015. Belastingplichtigen die zullen overschakelen op een GKS, kunnen echter tijdelijk nog verder werken met de oude kastickets of dienen in elk geval een verantwoordingsstuk uit te reiken voor de verschafte restaurant- en cateringdiensten tot de activatie van het GKS in hun inrichting.

Wenst u meer informatie?

  • surf naar de website www.geregistreerdkassasysteem.be
  • haal een brochure in uw lokaal btw-kantoor of download ze via de website
  • stuur een mailtje naar: secr.gksce@minfin.fed.be

Contactinformatie