Vernieuwing dorpskern Meerbeek

Het gemeentebestuur is van plan om de dorpskernen van Erps, Kwerps en Meerbeek te vernieuwen. In februari 2024 wordt er gestart met de dorpskern van Kwerps. De dorpskernen van Erps en Meerbeek komen in een latere fase aan de beurt. 

Bij de herinrichting van de dorpskernen staan vier krachtlijnen centraal:

  • ontharding en vergroening
  • een veilige omgeving voor alle weggebruikers
  • centrale pleinruimte als ruggengraat van de dorpskern
  • inzetten op uitstraling en beleving van verblijfskwaliteit

Door minder verharding en meer groen te voorzien, kan het regenwater maximaal in de bodem dringen. Zo wordt de grondwatervoorraad op peil gehouden en is er minder kans op wateroverlast.

Minder grijs en meer groen zorgen voor verkoeling in de zomer en dus minder hittestress. Zo maken we van de dorpskern een aangename en veiligere woon- en leefomgeving waar het fijn is om elkaar te ontmoeten.

Vier alternatieve plannen voor dorpskern Meerbeek

Na advies van interne en externe deskundigen op het vlak van infrastructuurwerken in het openbaar domein, alsook van landschapsarchitecten en mobiliteitsdeskundigen, werd er een ontwerpplan A opgemaakt voor de herinrichting van de dorpskern van Meerbeek. Er werd rekening gehouden met bedenkingen die inwoners van Meerbeek op de informatievergadering van 3 februari 2022 maakten.

Nadat er nog bedenkingen geformuleerd werden bij dit ontwerpplan A, gaf het gemeentebestuur de opdracht aan het studiebureau om nog een aantal varianten te maken. Ontwerpplannen B, C en D zijn alternatieven van ontwerpplan A waarbij op verschillende manieren, in de mate van het mogelijke, rekening wordt gehouden met de bezorgdheden van inwoners en handelaars.

De meerderjarige inwoners van Meerbeek en Meerbeekse ondernemers konden tot 13 november 2022 deelnemen aan een peiling van het gemeentebestuur om de vier ontwerpplannen te rangschikken volgens hun voorkeur.  26% van alle meerderjarige inwoners van Meerbeek, ofwel 75% van de inwoners die stemden, koos ervoor om het ontwerpplan D op de eerste voorkeursplaats te zetten. Het gemeentebestuur zal daarom ontwerpplan D laten uitvoeren.

Bekijk onderaan deze pagina de presentatie over de vernieuwing van dorpskern van Meerbeek en het plan voor de dorpskernvernieuwing van Meerbeek die op de infovergadering van 3 februari 2022 werden toegelicht.

Bekijk het resultaat van de bevraging en de beslissing over de ontwerpplannen voor de dorpskernvernieuwing in Meerbeek.

Ontwerpplan D - gekozen ontwerpplan

Het gekozen ontwerpplan

Herbekijk de kenmerken van ontwerpplan D.

Inrichting

Totaal aantal parkeerplaatsen in de dorpskern: 94

  • Kortparkeren 25 vlakbij handelaars, 5 op site Vannetelbosch
  • Langparkeren: 13 vlakbij GBS De Boemerang, 5 in Sint-Antoniusstraat, 40 op site Vannetelbosch
  • Langparkeren voor personen met een handicap: 2 vlakbij handelaars, 2 vlakbij GBS De Boemerang, 2 op site Vannetelbosch

Minder groen op het plein.

Verkeer 

Alfons Dewitstraat: tweerichtingsverkeer

  • Met tweerichtingsverkeer is er onvoldoende ruimte voor brede en veilige voetpaden langs beide zijden van de straat.
  • Meer verkeer en onveiliger voor schoolkinderen.
  • De Alfons Dewitstraat wordt niet heraangelegd omdat er bij tweerichtingsverkeer geen veiligere verkeerssituatie gecreëerd kan worden.
  • Twee toegangen tot de dorpskern.
  • Principe van de schoolstraat blijft behouden - de straat is niet toegankelijk bij het begin en op het einde van de schooldag, behalve voor vergunninghouders.

Sint-Antoniusstraat: éénrichtingsverkeer

  • Voorgestelde rijrichting: inrijden vanuit de Dorpsstraat en uitrijden naar de Wijnegemhofstraat.
  • Alleen met éénrichtingsverkeer is er voldoende ruimte voor brede en veilige voetpaden langs beide zijden van de straat.
  • Deze voorgestelde rijrichting krijgt de voorkeur, omdat de Dorpsstraat dan minder wordt belast. Constant Cludtsstraat: éénrichtingsverkeer

Constant Cludtsstraat: éénrichtingsverkeer

  • Inrijden vanuit de Alfons Dewitstraat en uitrijden naar de Dorpsstraat.
  • De omgekeerde rijrichting is geen optie, omdat verkeer op de Alfons Dewitstraat, komende uit de richting van de Schoonaardestraat, dan tijdens de uren van de schoolstraat noch langs de dorpskern, noch langs de Constant Cludtsstraat weg kan.

Terug naar boven

Contactinformatie